Obstrupvej har ikke plads til både bilister og motionister: Her er grunden til, at en cykelsti ikke ligger lige om hjørnet
Palle Andersen kører hver dag på Obstrupvej mellem Mårslet og Tranbjerg. Han synes, der opstår farlige situationer, fordi vejen er for smal til biler og motionister. Han opfordrer cyklisterne til at tage cykelstien, der følger letbanesporet, for at undgå ulykker på den smalle vej. Han foreslår, at man skilter tydeligere.
Thorkild Tosti Clausen, medlem af Mårslet Fællesråds trafikudvalg, støtter ideen om at bruge cykelstien langs letbanen til og fra Mårslet. Han tror dog ikke, at flere skilte vil hjælpe.
Rasmus Brorly, en nabo til vejen, vil gerne have en cykelsti på Obstrupvej, men det ligger ikke om hjørnet, forklarer ansat ved Aarhus Kommune, fordi der allerede er at alternativ. Tydeligere skiltning kan dog komme på tale, lyder det fra kommunen.
Du har nok oplevet det: Du kører i din bil på en smal landevej i det sydlige Aarhus. Du indhenter lynhurtigt den cyklist, der cyklede 300 meter foran dig i sit eget tempo. Det har du ikke tid til. Du vil overhale.
I modsat vognbane kommer der modkørende. Du tager alligevel chancen, og pludselig er både modkørende, cyklist og du fanget i en stressende situation, for der er ikke plads til alle tre på vejen. Cyklisten kører ud i rabatten, og du kommer kun akkurat forbi den modkørende, uden at jeres sidespejle støder sammen.
Scenen er opdigtet, men den afspejler situationen på Obstrupvej mellem Mårslet og Tranbjerg. Der er knap plads til to biler, men alligevel hænder det ganske ofte, at man er flere om den smalle vej. Det fortæller Palle Andersen, der kører til og fra arbejde ad Obstrupvej.
- Vejen er så smal, at der lige nøjagtig er plads til to biler på vejen. Når der så er cyklister eller nogle, som løber på vejen, og bilisterne bagved overhaler dem, så kører man meget, meget tæt. Det er ubehageligt for alle - også for bilisterne, for det er mig som bilist, der sidder med ansvaret, hvis det går galt, siger han og konstaterer:
- Hver gang jeg skal køre på vejen, tænker jeg, "hvad mon jeg oplever i dag, for der er så mange pressede situationer på Obstrupvej.
Løsningen ligger lige for. Tager cyklisterne stien, der følger letbanesporet, uden om Obstrupvej, undgår man at være for mange om den smalle vej.
- Jeg forstår ikke, at folk tør cykle og løbe på vejen. Jeg forstår heller ikke, at de foretrækker den vej frem for cykelstien langs letbanesporet. Det kan godt være, den er 400 meter længere, men man slipper for alt den usikkerhed, og så får man sig måske lidt ekstra motion, siger Palle Andersen.
Vil den korteste vej fra A til B
Thorkild Tosti Clausen er medlem af Mårslet Fællesråds forretningsudvalg og står i spidsen af fællesrådets trafikudvalg. Han kan godt tilslutte sig, at lette trafikanter vil skabe større tryghed for alle, hvis de benyttede især cykel- og gangstien langs Letbanen til og fra Mårslet.
Hvis det er så nemt, hvorfor gør cyklisterne det så ikke, spørger du måske? Det har Thorkild Tosti Clausen et bud på.
- Det er vel alment kendt, at man færdes den korteste vej fra A til B, hvis det er muligt. Især hvis tiden indgår som parameter. Der er en cykelsti langs Frøkærparken, og jeg kan ikke forstå, hvorfor motionister, løbere og cyklister hellere vil benytte Obstrupvej - altså kørebanen - i stedet for at benytte stisystemet, når nu Obstrupvej især gennem Obstrupgård kan være ret farlig på grund af dårlige de oversigtsforhold, siger han og uddyber:
- Flere ville sikkert benytte stierne, hvis stierne fulgte vejen. Men det er en stor ekstraomkostning og er typisk ikke den almindelige situation. Nu har vi så stierne, omend de ikke just betyder den korteste strækning, men den sikreste. Vil man bekymrende til livs, foreslår jeg at benytte de dertil indrettede stier.
Han tror ikke, at tydeligere skiltning vil gøre udslaget for, at cyklisterne fra Mårslet vil bruge cykelstien uden om Obstrupvej:
- Der er ikke mange, som bor i Mårslet, som ikke allerede kender cykelstien langs letbanesporet. En del vælger tilsyneladende bare ikke at bruge den. Det ville sikkert fremme brugen, hvis der langs strækningen var lysstandere.
Naboer utrygge
En cykelsti på Obstrupvej vil Rasmus Brorly rigtig gerne have. Han bor på Obstrupvej på stykket mellem Mårslet og Tranbjerg. Kommer man fra Mårslet by og skal mod Tranbjerg og hjem igen, har man mulighed for den trygge vej langs letbanesporet.
Man kan af gode grunde ikke cykle uden om Obstrupvej, når man bor midt på den.
- Jeg kører på scooter, og det kan godt være meget ubehageligt, når der opstår pressede situationer. Hvis der kører en bil bag en og gerne vil forbi, eller hvis der er to biler udover mig, så kan man godt blive presset af det, siger han.
- Vi kører vores børn i skole. De skal ikke ud på vejen. Det er den simpelthen for utryg til, forklarer han.
Cykelsti usandsynligt - skilte en mulighed
Martin Løv Simonsen er mobilitetsplanlægger ved Teknik og Miljø hos Aarhus Kommune. Ifølge ham ligger en cykelsti ikke lige for.
- Idet der er en cykelforbindelse langs letbanesporet, er det umiddelbart ikke det sted, der ligger først for i forhold til nye cykelstier. Der er rigtig mange steder, hvor borgerne godt kunne tænke sig en ny cykelsti, siger han.
Tydeligere skiltning er til gengæld noget, som Aarhus Kommune kunne overveje.
- Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men det er sådan noget, vi kan se på, når vi har midlerne til det. Det har vi ikke lige nu, siger mobilitetsplanlæggeren.
Syv henvendelser på fem år
Tranbjerg-MårsletLIV har søgt aktindsigt i henvendelser vedrørende trafiksikkerheden på Obstrupvej de seneste fem år. Fem borgere har henvendt sig til kommunen, fordi trafiksikkerheden langs Obstrupvej bekymrer dem.
- Ofte kommer bilerne i høj fart, da det af en eller anden årsag er tilladt at køre 80 kilometer i timen, skriver en borger, som også påpeger, at krydset ved Obstrupgård midt på strækningen er meget farligt.
- Der køres meget stærkt og uden hensyn til, at det er en smal vej, skriver en anden.
Tilslutter til Giber Ringvej
Obstrupvejs tilslutning til Giber Ringvej er planlagt til maj måned i år. Thorkild Tosti Clausen tror ikke, at tilslutningen til Giber Ringvej gør Obstrupvej mere usikker.
- Jeg tror ikke, det bliver værre af, at tilslutningen til Giber Ringvej åbner. De, der fra Obstrupvej skal på Giber Ringvej, er formodentlig de samme, der alligevel ville benytte Obstruvej mod Tranbjerg. Andre vil måske køre ad Tandervej mod tilslutningen der, siger Thorkild Tosti Clausen og fortsætter:
- Trykket på Obstrupvej er naturligt størst i morgentimerne og om eftermiddagen. Når der er flere muligheder, vil spredningen af trafikken formodentlig blive større og dermed lette presset centralt i Mårslet. Det må forventes, at trafik fra for eksempel Tingskov Allé mod Giber Ringvej vil vælge tilkørslen i stedet for at køre gennem Mårslet.
Palle Andersen kan derimod godt blive bekymret for, at hans daglige ture til og fra arbejde med Obstrupvej bliver mere stressende, når vejen er sluttet til Giber Ringvej.