Flaskehalsen fra Giber Ringvej og ud på motorvejen er til at føle, når myldretiden rammer: Lige nu afhænger det af, at man tager hensyn
Trafikken på Torshøjvej og ud på Aarhus Syd-motorvejen og E45 er meget tæt. Det er den, fordi man mangler at udvide Torshøjvej til fire spor, og man mangler at overhale motorvejstilslutningen, men det står først klar om to år.
I mellemtiden er trafikken i myldretiden så hektisk, at bilister bliver nød til at vise hensyn til hinanden, hvis det ikke skal udvikle sig til kaos. Carsten Thomsen, tovholder på Giber Ringvej foreslår, at man kører lidt senere afsted for at undgå myldretiden på Torshøjvej.
Han understreger dog også, at selvom ventetiden kan betyde lidt trængte tilstande på Torshøjvej, så er det ikke det værste, der kunne ske, fordi man får en fremtidssikret løsning. Havde man valgt den første præsenterede løsning, havde man fået noget, der var underdimensioneret.
Uden at ligge hovedet på blokken, ser han det også som en mulighed, at Vejdirektoratet står for en midlertidig løsning med lysregulering, mens de udvider motorvejstilslutningerne.
Giber Ringvej er åbnet, og den skal fragte mange tusinde bilister ud til både E45 og Aarhus Syd-motorvejen hver dag.
Men selvom Giber Ringvej får trafikken til at flyde bedre på størstedelen af strækningen mellem motorvejen og Tranbjerg og Mårslet, opstår der et problem, når bilisterne om morgenen skal ud på motorvejen, og når de kommer fra motorvejen om eftermiddagen og skal hjem igen.
Motorvejstilslutningerne mangler nemlig at blive overhalet, og det bliver de først om to år. Imens holder bilisterne i kø for at komme ud på Torshøjvej, der er så travl, at man kan vente længe i sporet ved til- og frakørslerne, som også bliver fyldt op af nye bilister, der gerne vil hjem.
- Lige nu afhænger trafikken af, at man holder for hinanden. Når der først er kø, så er det nødvendigt, at man viser hensyn, som det er lige nu. Gjorde man ikke det, ville det bryde fuldstændig sammen, siger Carsten Thomsen, projektleder for Giber Ringvej.
Støder man tit ind i myldretrafik, kø og vanskeligheder ved at komme frem, har projektlederen en klar opfordring:
- Hvis man sparer fem minutter på kørslen til og fra arbejde, kan man godt have tendens til at vente fem minutter med at køre. Spidsbelastningen på Torshøjvej er 20-30 minutter, og hvis man kører, inden alle andre kører afsted, så er der ingen kø.
To år med trafikprop?
Løsningen er en udvidelse af både Torshøjvej til fire spor og en udvidelse af motorvejstilslutningerne, men det ligger længere ud i fremtiden. Man forventer, at motorvejstilslutningerne står klar om cirka to år, mens udvidelsen af Torshøjvej til fire spor skal ske i forbindelse med de udvidede tilslutninger.
Der kan dog komme en midlertidig løsning, mens man arbejder med at gøre Torshøjvej og motorvejstilslutninger helt køreklare til den store trafikstrøm. Løsningen ligger dog hos det statslige og ikke Aarhus Kommune, da det er Vejdirektoratet, der står for motorvejstilslutningerne.
- Jeg kan ikke lægge hovedet på blokken, for det er ikke Aarhus Kommune, som står for tilslutningerne. Men jeg kunne forestille mig, at man lavede en midlertidig løsning med lysregulering, mens man arbejder med tilslutningerne, og det er også noget, vi har talt med dem om, når vi har holdt møder, siger Carsten Thomsen.
Tranbjerg-MårsletLIV forsøger at få Vejdirektoratet til at bekræfte, at der vil komme en midlertidig løsning, og hvordan en sådan løsning ser ud. Det har vi endnu ikke fået svar på, men når vi gør, skal vi nok gøre opmærksom.
Kunne man ikke lave en anden midlertidig løsning på Torshøjvej - måske ved at lave vigepligt for dem, der allerede kører på Torshøjvej?
- Vi ved, at når man laver trafikløsninger, er det vigtigt, at det er nogen, man kan genkende, for ellers kan der opstå ulykker. Man vil nok kigge mere mod en løsning, bilisterne kender, som eksempelvis en lysregulering, forklarer Carsten Thomsen.
Ventetiden værd
Nogle kunne måske godt sidde lidt med en følelse af, at nu har man fået Giber Ringvej, som gør, at man hurtigere kommer ud til motorvejen, men at tilslutningerne så betyder, at det faktisk er ligegyldigt, for man ender med at sidde i kø alligevel?
- Vejdirektoratet havde faktisk en løsning klar i 2016, men vi kunne se på trafiktallene, at den løsning ville mangle den nødvendige kapacitet. Derfor gik man hjem og lavede nogle grundige beregninger, hvor man også regnede med, hvor mange der ville dreje af forskellige steder, og så har man lavet den løsning, som vi får, siger tovholderen på Giber Ringvej og uddyber:
- Det er en fremtidssikret løsning, vi får.
Men kunne man ikke have gjort noget anderledes, så man ikke stod i den her situation?
- Jo, hvis man er super bagklog, kunne man godt have gjort det anderledes. Men det er ikke kun skidt, at vi skal vente, for vi får et anlæg, som passer meget bedre til den trafikmængde, som kommer til at køre der, fortæller Carsten Thomsen, inden han fastslår:
- Men det ændrer ikke på, at regeringen alligevel først afsatte midlerne til løsningen i 2022