Svindlere har udgivet sig for Mårslet-virksomhed i måneder, og de er stadig i gang: - Det kan være altødelæggende
En svindelvirksomhed udgiver sig for at være SC Møbler fra Mårslet, og virksomheden, der sælger blandt andet træpiller og vildmarksbade til urealistisk lave priser har svindlet i mere end tre måneder under dække af at være Mårslet-firmaet, og hjemmesiden er endnu ikke lukket.
Ifølge SC Møblers ene ejer og direktør, Stig Nielsen, kan det være altødelæggende, for han har ikke kunnet komme i kontakt med sine kunder, da utilfredse kunder, som har været ofre for svindel, har ringet til ham 150 gange om dagen i månedsvis. Virksomhedens omsætning er således halveret, lyder det.
Politiet vil ikke kommentere på den enkelte sag, men de råder til at være forsigtige, når man handler på en hjemmeside, som ser uprofessionel ud og/eller har urealistisk lave priser. De siger samtidig, at det desværre er svært at opklare den slags sager, da gerningsmændene gemmer sig på internettet.
Opringningerne er dog begyndt at stilne af for Mårslet-direktøren, der har rådet utilfredse kunder til at skrive dårlige anmeldelser, så andre ikke falder i. SC Møbler er nemlig kendt ude i verden under navnet Nielsens Design, så derfor rammer de dårlige anmeldelser svindlerne hårdere end Mårslet-firmaet.
Det er meget få virksomhedsejere, som ønsker at blive kimet ned af utilfredse kunder, der føler sig svindlet. Især hvis de er blevet svindet af svindlere, som dækker sig bag den hæderlige virksomheds adresse.
Ikke desto mindre er virksomheden SC Møbler fra Mårslet endt i en situation, hvor en svindelvirksomhed udgiver sig for at være samme firma under navnet SC Furniture. Med samme postadresse i Mårslet.
Svindlerne sælger blandt andet træpiller nedsat fra 10.000 kroner til 3.000 kroner og vildmarksbad sat ned fra 12.000 kroner til 1.500 kroner. Når kunderne har købt sådan et 'godt tilbud', og varen aldrig kommer, ringer de rasende op til den mand, de tror, der har svindlet dem; direktør Stig Nielsen, der sammen med en anden ejer SC Møbler.
- Det har stået på i 3,5 måned, og i de første 2,5 måned, blev jeg ringet op 150 gange om dagen af folk, som enten havde købt noget, eller som ville tjekke, om det var en legitim forretning. Nu er det heldigvis stilnet lidt af, og jeg får en fem-seks opkald om dagen, siger delejeren af SC Møbler.
- Jeg kan ikke forstå, at det ikke er lukket endnu. Jeg troede, det ville gå hurtigt, når man anmelder den slags, konstaterer han.
Gemmer sig på nettet
Tranbjerg-MårsletLIV har kontaktet Nationalt Center for IT-kriminalitet(NCIK), der behandler sager som denne, for at høre, hvorfor politiet ikke har lukket svindelhjemmesiden ned endnu og for at blive klogere på, hvordan politiet arbejder med den slags sager.
De ønsker ikke at kommentere på den enkelte sag, men har sendt et skriftligt svar:
- I NCIK modtager vi desværre jævnligt anmeldelser om såkaldte fup-hjemmesider, hvor borgere aldrig modtager den vare, de har bestilt. I disse sager benytter vi en række efterforskningsmuligheder til at forsøge at identificere mulige gerningsmænd. Desværre ligger der i brugen af internettet en række muligheder for at gemme sig, og det er derfor ikke i alle tilfælde muligt for os at opklare alle sager, udtaler Kresten Munksgaard, sektionsleder for Forebyggelse og analyse i NCIK og fortsætter:
- Som borger er der en række ting, man bør være opmærksom på, når man handler på nettet. Det kan blandt andet være en god idé, at se på, om sproget på hjemmesiden er på korrekt dansk, eller om det, som i det konkrete tilfælde, veksler mellem dansk og engelsk. Derudover anbefaler vi, at man undersøger om hjemmesidens navn passer til det, de sælger, om prisen er realistisk og at man er ekstra kritisk, hvis man ikke kender hjemmesiden i forvejen og tjekker op på andre kunders anmeldelser på fx Trustpilot eller lignende sider.
Koster i kassen
De mange opringninger betød, at direktøren måtte stoppe med at tage sin telefon, for at han havde tid til at passe sit job. I stedet fik han lavet en telefonsvarer, som henviste til, at man skriver en mail til ham.
- Problemet er bare, at vores kunder ringer til os, når de vil bestille nogle af vores møbler. Så hvis man ikke tager telefonen, så mister man et salg, fortæller han og uddyber:
- Vores omsætning er blevet halveret af det her. Det kan være altødelæggende for en virksomhed. Det har store økonomiske konsekvenser. Heldigvis har vi en ret robust forretning.
- Giv mig dårlige anmeldelser
Når folk har ringet til Mårslet-direktøren for at høre, hvor deres vildmarksbad eller træpiller bliver af, har det som regel været en fredelig udveksling.
- Jeg har bare sagt, at jeg desværre ikke har noget med den hjemmeside, de har købt fra, at gøre. Det er de fleste faktisk forstående for, det må jeg sige. Det er ikke sådan, at de ikke tror på mig, når jeg siger det, selvom de ærgrer sig, forklarer han.
En større dansk træpilleforhandler truede endda med et sagsanlæg mod mårsletten, men det frafaldt, da han fortalte, at han ikke solgte træpiller, men en svindelvirksomhed udgav sig for at være ham.
Selvom de fleste har været overvejende forstående, og der har været en god tone, når de har ringet til direktøren fra Mårslet, har nogle kunder også været så rasende over at blive svindlet, at de har truet direktøren fra Mårslet.
- Har overført 1.500 kr til jer for et ildbord! I har et par timer til at overføre dem tilbage, da I fusker folk! I har et par timer til at overføre pengene tilbage, ellers får I besøg, og det bliver til en seriøs snak. Her er jeres bopæl og jeres firma!!! Tag den besked seriøst. Bliver pengene overført tilbage, sker der ikke mere ud af det, har en vred kunde blandt andet skrevet, hvorefter kunden blandt andet sendte billeder af sig selv på en motorcykel.
Mårsletten har dog et es i ærmet. Han har sagt til de svindlede kunder, at de skulle give virksomheden dårlige anmeldelser, så andre kunder ikke hopper på svindelnummeret.
- Selvom vores virksomhed hedder SC Møbler, så kender alle os som Nielsens Design. Det betyder, at de dårlige anmeldelser ikke rammer os, for folk forbinder ikke navnet SC Møbler med os, siger han.