Første del af Giber Ringvej åbner om to uger: Vi har cyklet vejen med kamera på styret
Strækningen mellem Hasselager og Tranbjerg er om cirka to uger klar til at blive brugt. Tranbjerg-MårsletLIV har cyklet ruten. Se videoen i artiklen.
Carsten Thomsen, projektleder på Giber Ringvej glæder sig over, at en del af vejen snart er klar til at blive brugt. Selvom vejen er cirka en måned forsinket fra den oprindelige udmelding om medio 2022, er han ikke utilfreds med byggehastigheden. Han må dog konstatere, at byggeriet er blevet 30 millioner dyrere end forventet.
Samtidig er vejen ikke helt færdig ved vejens begyndelse i Hasselager, hvor der mangler motorvejsramper. Det kan betyde, at der indtil anlæggelsen af disse er større trafik ved vejens vestlige ende.
I midten af uge 39 åbner Giber Ringvej for strækningen mellem Hovedvejen i Hasselager og Landevejen i Tranbjerg. Dermed vil der om cirka to uger være trafik på første del af ringvejen. Det oplyser Aarhus Kommune i en pressemeddelelse mandag.
Tranbjerg-MårsletLIV har fået lov til at besigtige både den 3,2 kilometer lange strækning mellem Tranbjerg og Hasselager samt det resterende stykke af vejen på cykel. Du kan se videoen herunder, hvor vi cykler fra start til slut, og du kan få en idé om, hvor langt man er med arbejdet.
Se i videoen herunder, hvordan vejen ser ud. Vi starter cykelturen i Hasselager og ved Tranbjerg. Vi har besigtiget vejen efter aftale med Aarhus Kommune. Vi anbefaler, at man ikke færdes på vejen uden aftale med Aarhus Kommune, før vejen åbner.
Videoen viser strækningen, som åbner om to uger. Hvis du vil se Tranbjerg-MårsletLIVs tur på hele strækningen, så kan du se den ved at klikke her.
- Vi har glædet os til at kunne åbne denne strækning, og vi ved, at borgerne i området har glædet sig endnu mere, siger Carsten Thomsen, projektleder i Teknik og Miljø ved Aarhus Kommune.
Tilfredsstillende tidshorisont
Uge 39 ligger i slutningen af september måned. Det vil sige, at Ringvejen åbner cirka en måned senere end den hidtidige melding om, at vejen ville åbne medio 2022, som ret beset slutter i august.
Vejen åbner en måned senere, end I havde anslået. Er det tilfredstillende, at det er forsinket med en måned?
- Vi har ikke meldt et præcist tidspunkt ud af hensyn til entreprenøren, for det er et stort projekt. Det hele skal gå op i en højere enhed. At det er en tre uger eller en måned senere end det, vi havde anslået, det, synes jeg, er tilfredsstillende. Jeg synes, det ser fornuftigt ud for hele strækningen, fortæller han til Tranbjerg-MårsletLIV.
Et så stort anlægsprojekt som Giber Ringvej kan ikke undgå at blive påvirket af stigende materialepriser, må man antage. Hvad har materialepriserne betydet for, hvad det koster at anlægge Giber Ringvej?
- Det har gjort tingene noget dyrere, end vi havde regnet med. Projektet er blevet omkring 30 millioner dyrere, end vi havde forventet, inden priserne begyndte at stige, forklarer Carsten Thomsen til Tranbjerg-MårsletLIV.
Trængsel ved kryds
Selvom man om to uger kan suse ud på Giber Ringvej fra Hasselager mod Tranbjerg, er man ikke færdig med at anlægge ved Hasselager. Der mangler således at blive anlagt motorvejsramper, hvorfor man ifølge projektlederen kan opleve en del trafik, når man kører på Giber Ringvej fra Hasselager og mod Tranbjerg.
- Vi er opmærksomme på, at der kan komme trængsel omkring motorvejskrydset ved Torshøjvej (Ved vejens begyndelse i Hasselager, red.), indtil motorvejsramperne er udbygget. Men pengene er afsat til projektet, og seneste melding fra Vejdirektoratet er, at arbejdet med ramperne begynder i midten 2023 og afsluttes i slutningen af 2024, fortæller han.
Trafikministeriet har dertil afsat 127 millioner til et signalanlæg ved motorvejstilslutningen ved Torshøjvej og til et signalanlæg ved motorvejstilslutningen ved Hørning. Aarhus Kommune vil i forlængelse af dette udvide Torshøjvej til fire spor og sikre, at den nyanlagte rekreative forbindelse langs Torshøjvej forlænges forbi motorvejen.