Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Tranbjerg-MårsletLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Giber Ringvej er snart klar til at åbne fra Hasselager til Landevejskrydset i Tranbjerg, hvor fotoet her er taget. Foto: Stig Atzen

Video: Kom med på Giber Ringvej

Kære læser

Om cirka to uger kan de første bilister tage Giber Ringvej på den 3,2 kilometer lange strækning mellem Tranbjerg og Hasselager. Det er en vej, som har været længe undervejs.

Det er samtidig en vej, hvor der har været to spor hos menneskerne, den berører. Nogle begejstrede ved udsigten til hurtigt at kunne komme på motorvejen og bedre muligheder for at komme på tværs i Aarhus Syd. Andre bekymrede for, at den vil sende flere biler ud i deres lokalområde med alt, hvad det hører til at støj, kødannelser og trafikusikkerhed.

Hidtil har der været tale om spekulation. Hvordan mon det bliver? Men inden længe er det virkelighed, og tranbjergensere og mårsletter kan køre med vejen fra Beder til Bering. Jeg har tænkt mig at følge, hvad det får af konsekvenser for trafik, støj og meget andet. Men i første omgang skal vejen åbnes. Og det gør den om to uger.

Hvis du ikke vil vente så længe, kan du komme med mig ud at cykle på vejen. Jeg har nemlig med videokamera på styret cyklet strækningen, som skal åbne om to uger, og så fortsatte jeg faktisk hele strækningen. Og jeg kan sige med det samme, at der er steder, som er nemmere at færdes end andre. Den første strækning mellem Tranbjerg og Hasselager er dog nyasfalteret, og jeg fløj nærmest hen over den hele vejen til Landevejskrydset med to svingbaner, som skal sende bilister ind ad Landevejen i Tranbjerg.

Svingbanerne er ifølge naboer til Landevejen et vink med en vognstang om, at kommer til at være meget trafik langs Landevejen, hvor støjen i forvejen gør ,at naboerne ikke føler, de kan være i deres hjem. I sidste uge havde naboerne besøg af rådmanden for Teknik og Miljø, der ikke ville love noget, men alligevel gjorde det klart, at vejstøj er en stor prioritet for ham, og at man skal medtage Giber Ringvej og de kommende bilister, når man vurderer, hvad støjen vil blive langs Landevejen i Tranbjerg.

Husk at tage fat i mig, hvis jeg skal tage din historie op. Telefonnummeret er 42 18 97 24, og emailadressen er stdat@tranbjerg-maarsletliv.dk. Vi tales ved.

Billede af Stig Atzen
Billede af skribentens underskrift Stig Atzen Journalist
Vejen er spritny, og asfalten er nem at køre på. Foto: Stig Atzen

Første del af Giber Ringvej åbner om to uger: Vi har cyklet vejen med kamera på styret

Strækningen mellem Hasselager og Tranbjerg er om cirka to uger klar til at blive brugt. Tranbjerg-MårsletLIV har cyklet ruten. Se videoen i artiklen.

Carsten Thomsen, projektleder på Giber Ringvej glæder sig over, at en del af vejen snart er klar til at blive brugt. Selvom vejen er cirka en måned forsinket fra den oprindelige udmelding om medio 2022, er han ikke utilfreds med byggehastigheden. Han må dog konstatere, at byggeriet er blevet 30 millioner dyrere end forventet.

Samtidig er vejen ikke helt færdig ved vejens begyndelse i Hasselager, hvor der mangler motorvejsramper. Det kan betyde, at der indtil anlæggelsen af disse er større trafik ved vejens vestlige ende.

I midten af uge 39 åbner Giber Ringvej for trafik mellem Hasselager og Tranbjerg, mens resten af ringvejen stadig kræver noget arbejde, før man kan køre på den. Det er tilfredsstillende, siger projektlederen på Ringvejen, som også har måtte sluge stigninger på materialepriser.

I midten af uge 39 åbner Giber Ringvej for strækningen mellem Hovedvejen i Hasselager og Landevejen i Tranbjerg. Dermed vil der om cirka to uger være trafik på første del af ringvejen. Det oplyser Aarhus Kommune i en pressemeddelelse mandag.

Tranbjerg-MårsletLIV har fået lov til at besigtige både den 3,2 kilometer lange strækning mellem Tranbjerg og Hasselager samt det resterende stykke af vejen på cykel. Du kan se videoen herunder, hvor vi cykler fra start til slut, og du kan få en idé om, hvor langt man er med arbejdet.

Se i videoen herunder, hvordan vejen ser ud. Vi starter cykelturen i Hasselager og ved Tranbjerg. Vi har besigtiget vejen efter aftale med Aarhus Kommune. Vi anbefaler, at man ikke færdes på vejen uden aftale med Aarhus Kommune, før vejen åbner. 

Videoen viser strækningen, som åbner om to uger. Hvis du vil se Tranbjerg-MårsletLIVs tur på hele strækningen, så kan du se den ved at klikke her.

- Vi har glædet os til at kunne åbne denne strækning, og vi ved, at borgerne i området har glædet sig endnu mere, siger Carsten Thomsen, projektleder i Teknik og Miljø ved Aarhus Kommune.

Tilfredsstillende tidshorisont

Uge 39 ligger i slutningen af september måned. Det vil sige, at Ringvejen åbner cirka en måned senere end den hidtidige melding om, at vejen ville åbne medio 2022, som ret beset slutter i august.

Vejen åbner en måned senere, end I havde anslået. Er det tilfredstillende, at det er forsinket med en måned?

- Vi har ikke meldt et præcist tidspunkt ud af hensyn til entreprenøren, for det er et stort projekt. Det hele skal gå op i en højere enhed. At det er en tre uger eller en måned senere end det, vi havde anslået, det, synes jeg, er tilfredsstillende. Jeg synes, det ser fornuftigt ud for hele strækningen, fortæller han til Tranbjerg-MårsletLIV.

Lige uden for Testrup krydser Giber Ringvej med Giber Å, som vejen er opkaldt efter. Før havde den projektnavnet Bering-Beder-Vejen. Foto: Stig Atzen

Et så stort anlægsprojekt som Giber Ringvej kan ikke undgå at blive påvirket af stigende materialepriser, må man antage. Hvad har materialepriserne betydet for, hvad det koster at anlægge Giber Ringvej?

- Det har gjort tingene noget dyrere, end vi havde regnet med. Projektet er blevet omkring 30 millioner dyrere, end vi havde forventet, inden priserne begyndte at stige, forklarer Carsten Thomsen til Tranbjerg-MårsletLIV.

Trængsel ved kryds

Selvom man om to uger kan suse ud på Giber Ringvej fra Hasselager mod Tranbjerg, er man ikke færdig med at anlægge ved Hasselager. Der mangler således at blive anlagt motorvejsramper, hvorfor man ifølge projektlederen kan opleve en del trafik, når man kører på Giber Ringvej fra Hasselager og mod Tranbjerg.

- Vi er opmærksomme på, at der kan komme trængsel omkring motorvejskrydset ved Torshøjvej (Ved vejens begyndelse i Hasselager, red.), indtil motorvejsramperne er udbygget. Men pengene er afsat til projektet, og seneste melding fra Vejdirektoratet er, at arbejdet med ramperne begynder i midten 2023 og afsluttes i slutningen af 2024, fortæller han.

Selvom vejen er to meter fra at åbne, mangler der stadig lidt. For eksempel skal lysreguleringen pakkes ud i krydset med Landevejen i Tranbjerg. Foto: Stig Atzen

Trafikministeriet har dertil afsat 127 millioner til et signalanlæg ved motorvejstilslutningen ved Torshøjvej og til et signalanlæg ved motorvejstilslutningen ved Hørning. Aarhus Kommune vil i forlængelse af dette udvide Torshøjvej til fire spor og sikre, at den nyanlagte rekreative forbindelse langs Torshøjvej forlænges forbi motorvejen.


Rasmus Bovbjerg Poulsen fra Tranbjerg Hovedgade fremlagde problematikken for rådmanden i Janni Søgaards have på Kirkevænget. Foto: Stig Atzen

Ny rådmand kom til støjkaffe langs Landevejen: Det er et problem, når støjen udvikler sig over tid

Nicolaj Bang fra Socialdemokratiet har overtaget Steen Stavnsbos rådmandspost for Teknik og Miljø. Derfor var det ham og ikke Steen Stavnsbo, som mødtes med de frustrerede tranbjergensere, som bor ud til Landevejen og oplever store støjgener.

Han lovede ikke de fremmødte tranbjergensere noget, men han gav tilsagn om, at det er problematisk, når støj tager til i områder, man ikke forventer er støjplagede, og han sagde, at trafikstøj og trafiksikkerhed er høje prioriteter for ham.

Samtidig understregede han vigtigheden af, at man får et retvisende billede af støjgenerne langs Landevejen, når man laver beregninger af støjen. Det kræver, at man medtager effekterne af Giber Ringvej.

Den nye rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, drak kaffe med de støjplagede naboer langs Landevejen i Tranbjerg, men han gav ingen løfter om støjværn langs Landevejen. Til gengæld gjorde han det klart, at støj var en prioritet, og at støjberegninger bør medtage Giber Ringvejs påvirkning langs Landevejen.

Til lyden af fremstormende morgentrafik fik den nytiltrådte rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang (S) en kop kaffe på Kirkevænget i Janni Søgaards have og sidenhen i Rasmus Poulsens have på Tranbjerg Hovedgade. Begge tranbjergensere har tidligere fortalt Tranbjerg-MårsletLIV, at de oplever store støjgener fra Landevejen i deres hjem.

Aftalen var egentlig lavet med den forhenværende rådmand for Teknik og Miljø, Steen Stavnsbo (K), men han fratrådte posten af hensyn til sit privatliv. Nicolaj Bang valgte dog at tage til det aftalte møde for at få en dialog med de støjramte tranbjergensere.

- Jeg bor selv ved Silkeborgvej i Aarhus, og jeg kan genkende lyden, sagde Nicolaj Bang om hvæsene fra den passerende morgentrafik, der udgjorde baggrundsmusik for kaffemødet i Tranbjerg.

- Men jeg har også valgt at bo sådan. Sådan ved man, det er, når man bor inde i Aarhus. Det er et problem, når støjen udvikler sig over tid, for så har man jo ikke valgt det, fortsatte rådmanden.

- Det har vi ikke, sagde Janni Søgaard fra Kirkevænget.

Til hvæsende morgentrafik mødtes naboer til Landevejen med rådmanden og en konsulent fra Teknik og Miljø. Først på Kirkevænget og sidenhen Tranbjerg Hovedgade. Fra venstre: Rasmus Bovbjerg Poulsen fra Tranbjerg Hovedgade, Nicolaj Bang, rådmand, Nille Friis, konsulent ved Teknik og Miljø, Gert Johansen og Janni Søgaard fra Kirkevænget. Foto: Stig Atzen

Vejstøj en høj prioritet

Din forgænger, Steen Stavnsbo, sagde til Tranbjerg-MårsletLIV, at trafikstøj og trafiksikkerhed var noget af det sidste, man ville gå på kompromis med. Hvordan forholder du dig til den prioritering?

- Jeg er tilbøjelig til at være enig, selvom der kan være undtagelser, hvor andre ting vægter tungere. Jeg ved, hvor meget støj fra trafikken fylder for borgere. Særligt i områder, hvor det ikke har været der før, og det er kommet hen ad vejen. Det vejer tungt i vores prioriteringer, svarede Nicolaj Bang og tilføjede:

- Når det er sagt, så ved vi, at der er flere steder, som oplever trafikstøj som et problem. Vi bliver nød til at registrere støjen, før vi kan danne os et overblik.

Med to svingbaner ind mod Landevejen i Tranbjerg, tror naboerne til Landevejen, at det kommer til at betyde endnu mere trafik og støj. Foto: Stig Atzen

Støjplan på vej

Registreringen kommer til at ske i Aarhus Kommunes støjhandlingsplan. Den seneste opgørelse fandt sted i 2018, og den næste handlingsplan skal være kortlagt i 2023 forventes at komme i offentlig høring i 2024. Her gjorde naboerne til Landevejen opmærksom på, at man må medregne den ekstra støj, som kommer i forbindelse med Giber Ringvej, der står færdig i 2023.

- Der er lavet to venstresvingsbaner, så det er vel, fordi man forventer, at mange har tænkt sig at dreje ind ad Landevejen. Derfor er vi bekymrede for, at det bliver værre, end det allerede er, når vejen åbner, sagde Rasmus Povlsen.

Ringvejens betydning for støjen i Tranbjerg kunne Nicolaj Bang ikke udtale sig om, da Ringvejen i sin helhed først tages i brug i 2023, mens den første del fra Tranbjerg til Kolt snart kan benyttes. Rådmanden advokerede dog for, at den bør indgå i støjhandlingsplanen.

- Det giver ikke meget mening at lave en støjberegning, som ikke tager en står trafikåre med. Vi skal danne os et billede af, hvordan det kommer til at hænge sammen. Ellers bliver det dobbeltarbejde, hvis man efterfølgende skal beregne det, fortalte han.


Når man kommer forbi krydset mellem Giber Ringvej og Landevejen i Tranbjerg, bliver vejen sværere at cykle på. Se hele vores tur på Giber Ringvejs 12 kilometer i denne artikel. Foto: Stig Atzen

Se video af hele Giber Ringvej og fotos fra turen

Tranbjerg-MårsletLIV har fået lov at besigtige hele Giber Ringvej. Vi optog en video af hele vejen fra Hasselager til Beder. Se her, hvordan vejen ser ud, og hvor langt de er med arbejdet.

Der er ingen tvivl om, at Giber Ringvej kommer til at påvirke menneskeliv langs hele strækningen fra Hasselager til Beder. Snart åbner første del af vejen, og sidenhen skal resten åbne i slutningen af året eller i begyndelsen af 2023. Du kan se i videoen herunder, hvor langt man er med vejarbejdet på hele strækningen, som starter i Hasselager og slutter i Beder.

Vi har spolet videohastigheden op til tredobbelt hastighed, så turen tager cirka et kvarter. Hop eventuelt rundt i videoen for at se de forskellige stadier af vejarbejdet.

Tranbjerg-MårsletLIV foretog besigtigelsen efter aftale med Aarhus Kommune. Vi anbefaler, at man ikke cykler eller færdes på vejen uden tilladelse, før vejen åbner.

Uden for Testrup krydser Giber Å med Giber Ringvej. På Tranbjerg-MårsletLIVs besigtigelse var der en fantastisk ro under broen, hvor åen krydsede under.

Foto: Stig Atzen

Vi optog også en video af krydsningen.

Flere steder på turen, måtte Tranbjerg-MårsletLIV trække cyklen, fordi det løse sand spiste cykeldækket.

Foto: Stig Atzen

Man skal kigge sig for på ruten. Undervejs var der for eksempel et stort hul.

Foto: Stig Atzen

Mellem Mårslet og Beder er der en bro med gullig støjværn.

Foto: Stig Atzen

Der mangler stadig en del arbejde oppe på broen.

Foto: Stig Atzen