Nabo til kryds med flest trafikuheld i 8320: - De kører råddent
Mens der er sket to uheld med personskade de seneste fem år i Mårslet by, er det sted i 8320, hvor der sker flest uheld, krydset mellem Moesgård Allé og Oddervej. Her er der sket fem uheld med materiel skade samt to uheld med personskade.
Ifølge Berit Wheler, der er nabo til krydset, kører folk råddent i krydset, og der opstår rigtig mange farlige situationer, fordi folk kører så hurtigt, og der kommer så mange biler. Hun hører af og til dyttende biler og hårde opbremsninger inde fra sit hus. Derudover kører der også cyklister, som gør trafikken vanskeligere at navigere i.
Netop cyklister er ifølge Aarhus Kommune særligt udsat, når det kommer til trafikuheld. Ofte er strækninger med mange personskader strækninger, hvor der er mange cyklister, lyder det fra Aarhus Kommune.
Det er dog ikke altid ligetil, hvordan man skal håndtere strækninger med mange trafikuheld. Det er nemmest, hvis det er det samme problem, der går igen, lyder det fra Aarhus Kommune, som kigger på uheldstype, hvor ofte de sker, og hvor tæt på hinanden de sker, inden de sætter foranstaltninger i gang.
Mårslet by har de seneste fem år haft relativt få trafikuheld. Der har været et i hver ende af byen, begge med personskade. Men uden for Mårslet by er der ét sted, som springer i øjnene.
Krydset mellem Moesgård Allé og Oddervej. Her er der fra og med 2017 til og med 2021 sket to uheld med personskade og tre uheld med materiel skade. Tallene omfatter kun de uheld, som er registreret ved politiet. Der kan altså være sket uheld, som ikke er registreret ved ordensmagten.
Berit Wheler er nabo til krydset. Hun er ikke overrasket over, at der er sket fem uheld.
- Jeg synes, folk kører råddent. Ganske forfærdeligt. De kører alt for hurtigt, og trafikken er i myldretid store dele af dagen, fortæller hun.
- Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg overrasket over, at der ikke er flere uheld. Man kan høre fra mit hus, at folk dytter, at de hugger bremserne i, eller at de kører sammen, men at de så ordner det internt. Der opstår så mange farlige situationer, forklarer Berit Wheler.
Hurtige cyklister
Den høje hastighed i krydset betyder, at bilister ofte venter længe, når de skal ud af Moesgård Allé og ud på Oddervej, forklarer naboen.
- Fordi man bliver utålmodig af ventetiden, sker der ofte det, at bilisterne kører ud, og så ender de midt i krydset, men kan ikke komme helt over. Og så når der endelig er et hul, så kommer der en cyklist flyvende forbi. Nogle gange kører jeg med hestetrailer, og så bliver det ikke ligefrem nemmere, fortæller Berit Wheler.
Hun bruger meget tid på sine to heste. Og selvom det ifølge hende er fantastisk at ride i Hørret Skov, er det ikke en mulighed, når man skal krydse Oddervej.
- Det kan man slet ikke. Det er umuligt at komme over vejen, siger hun.
Farligt terræn
Cyklister er ifølge Martin Løv Simonsen, projektleder i kommunens mobilitetsafdeling, en særlig del af uheldstallene i Aarhus Kommune.
Når jeg kigger på uheldsstatistikker, hvor cyklister er involveret, så ser vi en type uheld i Aarhus, som vi måske ikke ser så mange andre steder, fordi vi har det terræn, vi har, forklarer han og fortsætter:
- Vi har mange store højdeforskelle, og det vil sige, at vi rigtig mange steder har cyklister, som kommer ned ad bakke mod et kryds i meget høj hastighed, som gør det svært for nogle bilister at observere, at der kommer cyklister, fordi man skal orientere sig endnu længere tilbage.
Selv om krydset mellem Moesgård Allé og Oddervej er det kryds, hvor der er sket flest uheld i 8320, er det ikke selvskrevet til, at der bliver taget foranstaltninger fra Aarhus Kommune. Ifølge Martin Splid Svendsen, civilingeniør ved Aarhus Kommune, kigger man på antallet af uheld, hvor ofte de sker samme sted, og ikke mindst hvilken type, som er tale om.
- Er der et kryds, hvor der sker ti forskellige uheldstyper, kan det være sværere at gøre noget ved i forhold til et kryds med fem uheld, hvor fire af dem er den samme type, siger han og uddyber:
-Ellers gør vi noget ved et kryds, hvis vi finder ud af, at nogle forhold går igen. Så vi arbejder med forskellige temaer som for eksempel cyklistuheld.