Rådmand takker ja til støjkaffe langs Landevejen
Steen Stavnsbo (K) kan ikke udstede en garanti om, at der vil komme en støjvold i Tranbjerg på baggrund af aftalen i budgetforliget. Også selvom Konservative gik ind i forhandlingerne med et krav om støjvold langs Landevejen I Tranbjerg.
Han vil dog garantere, at støj er højt prioriteret hos Teknik & Miljø, og hvis man kan finde midlerne, og der er brug for støjsikring i Tranbjerg, skal der være der. Midlerne kan dog blive nød til at komme fra et andet sted end overskud på Giber Ringvej, for materialepriserne gøre overskuddet sværere at forestille sig.
Rådmanden vil dertil gerne i dialog med borgerne langs Landevejen, så han selv kan opleve støjsituationen.
Støjen langs Landevejen i Tranbjerg er konstant. Det har fået en gruppe borgere til at råbe op om, at støjen har overskredet den acceptable grænse, og at de gruer for fremtiden med Giber Ringvej og endnu mere støj. Læs mere her.
Naboerne kræver handling, og de har inviteret rådmanden for Teknik og Miljø, Steen Stavnsbo (K), på kaffe, så han selv kan høre, hvor slemt det står til.
- Det vil jeg gerne. Jeg har også været andre steder, hvor jeg har drukket kaffe med borgere i støjberørte områder, og jeg vil gerne møde borgerne og drikke en kop kaffe med dem, siger han.
Det falder ifølge rådmanden ikke for døve ører, at naboerne til Landevejen i Tranbjerg oplever store støjgener.
- Jeg er meget opmærksom på, at der er steder i oplandet, hvor det støjer meget. Støj har en direkte negativ effekt på livskvaliteten, og derfor er det noget, der virkelig ligger mig på sinde. Det er meget vigtigt for mig at understrege, siger han.
Ikke opbakning til forslag
Der står i budgetforliget, at hvis budgettet for Giber Ringvej ender med at have overskud, ønsker partierne bag budgetforliget, at man undersøger, hvordan man bedst muligt kan sikre ”yderligere støjreduktion” ved anlæg af vejen.
Tidligere byrådsmedlem for Konservative Theresa Blegvad har fortalt til Tranbjerg-MårsletLIV, at man, da man besluttede at anlægge Giber Ringvej, gik ind til forhandlingerne med et ønske om, at der skulle anlægges en støjvold langs Landevejen i Tranbjerg.
- Jeg kan godt huske, at det var det, vi gik ind til forhandlingen med. Men det var ikke det, vi kunne skaffe opbakning til, siger Steen Stavnsbo og afviser, at der var en aftale om mere, end der står i budgetforliget.
- Det, vi kunne skaffe opbakning til, er det, der står i budgetforliget, siger Steen Stavnsbo.
Hvis det viser sig, at støjen kommer til at overskride grænsen for trafikstøj i boligområder, og der derfor er brug for en støjvold i Tranbjerg, kan du så garantere, at man vil bruge overskud fra Giber Ringvej i Tranbjerg?
- Jeg bliver nødt til at have et mere oplyst grundlag, før jeg kan garantere noget. Der er flere steder, som ønsker støjsikring, og jeg er rådmand for hele Aarhus. Vi bliver også nødt til at kigge på, hvad der er brug for. Nogle steder giver det eksempelvis mening at sænke hastighedsgrænsen.
- Men hvis det er sådan, at der er brug for en støjvold i Tranbjerg, og der er midler til at anlægge den, så ja.
Dyrere materialer
Et overskud på Giber Ringvej er ikke en selvfølge, fremhæver rådmanden. Materialepriserne har taget en himmelflugt, siden man besluttede at anlægge Giber Ringvej. Senest har Teknik & Miljø måttet udskyde en lang række projekter, fordi blandt andet asfalt er steget med en tredjedel i pris.
Dyrere asfalt påvirker ikke overraskende anlæggelsen af Giber Ringvej.
- Da vi indgik aftalen om Giber Ringvej, var det en helt anden verden, og vi havde nok regnet med, at der ville være et overskud. Men så kom først corona og fik priserne til at stige, og de seneste fire måneder er det gået stærkt, fortæller rådmanden.
Men kan du forstå, at borgerne sidder tilbage og tænker, at de står med aben til sidst?
- Ja, det kan jeg godt forstå. Men vi har nogle økonomiske rammer, vi skal overholde, og medmindre budgettet bliver større, kan jeg ikke gøre noget. Jeg kan dog sige, at vi prioriterer støj og trafiksikkerhed meget højt. Det vil være noget af det sidste, vi går på kompromis med.
Selv hvis stigende materialepriser betyder, at der ikke er overskud på Giber Ringvej til støjsikring, er det sidste ord ikke skrevet endnu.
Regeringen har afsat en pulje på tre milliarder kroner til bekæmpelse af trafikstøj. ”Puljen skal primært gå til støjskærme i særligt støjelastede områder langs statsvejene”, og der er mulighed for kommunal medfinansiering.
- Det er selvfølgelig puljemidler, så det er ikke garanteret. Men det er en stor pulje, og det er en måde at finde midler, når materialepriserne bruger de midler, vi har, forklarer Steen Stavnsbo.