Den nye omfartsvej er godt på vej, men vejret kan komme til at drille
Den kommende omfartsvej i det sydlige Aarhus har været undervejs i mange år, men hvis det går lige ud ad landevejen, kan vi begynde at se hen mod en køreklar strækning på 12 kilometer, der bevæger sig syd om Mårslet og Tranbjerg.
Projektleder Carsten Thomsen sætter ord på vejarbejdets fem etaper, og hvornår Giber Ringvej forventes køreklar.
Man kan ikke undgå at lægge mærke til de store gravemaskiner, arbejdsmænd og fartnedsænkningen i det sydlige Tranbjerg, hvor Aarhus’ nye sydlige omfartsvej skal krydse Landevejen.
Området er en del af den kommende 12 kilometer lange Giber Ringvej, som strækker sig fra Torshøjvej i vest til Beder Landevej i øst og på den måde forbinder den sydlige del af Aarhus Kommune. Planen er, at hele vejstrækningen skal stå færdig ved udgangen af næste år, hvis planen ellers går lige ud ad landevejen.
- Vi følger tidsplanen, og vi er fint med, som det ser ud i øjeblikket. Men jordarbejde er meget afhængigt af vejret, så vi kan hurtigt stå i den omvendte situation, hvis vi får en træls vinter eller et trist forår, men lige nu er vi en smule foran tidsplanen, siger Carsten Thomsen, som er projektleder på Giber Ringvej, der gennem mange år er gået under projektnavnet Bering-Beder Vejen.
Han uddyber, at det kan være svært at give et entydigt svar på, hvor langt man er, fordi de løbende arbejder på hele vejstrækningen, som er delt op i fem etaper.
Tag et kig på tidsplanen
Det kommende kryds ved Landevejen er en del af tredje etape. Etape 1, som går fra Torshøjvej til den nye banebro er stort set færdig, dog mangler man den sidste finish. Men der er lagt asfalt og åbnet for trafikanter. Anden etape omkring den nyetablerede banebro står stort set også køreklar.
- Vi havde en idé om, at vi dette år også kunne nå at blive færdig med etape 3, som går til og med krydset ved landevejen syd for Tranbjerg, men vi har valgt at skyde den del til foråret, fordi det er vigtigt med de rigtige vejrforhold, når vi skal lægge asfalt, siger Carsten Thomsen og uddyber, at man til foråret gerne skulle kunne åbne det nye kryds, så man kan køre fra Landevejen til Kolt-Hasselager.
Dernæst venter færdiggørelsen af strækningens sidste to etaper, som går henholdsvis til Oddervej og dernæst til Beder Landevej.
- Projektet er udbudt på den måde, at vi har en termin, der siger, at vi skal være færdige til og med Oddervej inden udgangen af 2022, mens det sidste stykke fra Oddervej til Beder Landevej reelt set først skulle være klar i 2023. Men som det ser ud i øjeblikket, vil jeg mene, at vi når det hele i 2022, siger Carsten Thomsen.
Du kan blive klogere på tidsplanen for anlægsfasen her, hvor du også kan se vejens forløb. Her kan du også læse om den ekstra støjvold, som placeres syd for Tranbjerg. Den bliver lavet af overskudsjord og skal nedbringe støjen fra Giber Ringvej for de Tranbjerg-beboere, som bor syd og nordøst for vejen.
- Da byrådet tidligere på året besluttede, at man gerne ville have et tredje spor fra Landevejen til Hovedvejen, resulterede det i, at der kom noget ekstra jord i overskud, som vi skulle håndtere. Det ville derfor være oplagt at bruge til en ekstra støjvold i området, siger Carsten Thomsen.
Hvor langt er vejen?
Vejen forventes at stå færdig med årsskiftet 2022/2023.
Der er indtil nu lagt 4,8 kilometer asfalt.
Der er bygget 15 ag 16 broer.
Der er blevet flyttet 500.000 m3 jord.
Kilde: Aarhus Kommune